HET KATTENSPEL 0

Samyo was een zwart-witte tuxedo kat die woonde in het dorp Lauweren. Het was een avontuurlijke kat die elke dag droomte over het bos. In haar rode mand zat ze te slapen. Maar opeens, zag ze een muis. Ze had honger, dus ze volgde het. De muis leidde haar naar het bos. De muis was weg, maar ze bleef, want ze hield van de boslucht. Opeens zag ze een vos in de bosjes, en voor ze het wist had de vos al op haar gesprongen en een hap genomen. Toen werd ze wakker. Ze was helemaal niet het bos ingegaan. Ze woonde nog steeds in dat saaie dorp bij haar saaie baasje. Haar baasje schonk wat water in haar ene bakje en wat brokken en het ander. Ze at de brokken op, en het was vies. Bah. Zoals altijd. Ze verlangde naar vis, kip en konijn. Toen klom ze op haar baasjes schoot en ze werd geaaid. Prrrrrrrrrr. Misschien was het binnenleven zo gek nog niet.

De volgende dag ging ze naar buiten. Ze wilde toch het bos in. Eerst ging ze naar haar vriend Grijsje. Grijsje was een grijze kat. Ze kende grijsje al heel lang. Wat een goede vriend. Ze vroeg Grijsje: "Zullen we toch maar het bos in gaan?" Grijsje heeft al 500 keer gezegd: Nee. Grijsje was altijd heel bang voor de wilde katten en ander gevaar dat daar leefde. Wat als ze werd opgegeten? Dat zou niet zo grappig zijn. Dus ze zei altijd nee. Uiteindelijk had ze Samyo elke keer kunnen overhalen. Samyo wilde ook niet dood, maar ze verlangde naar avontuur. Samyo was een paar keer naar het hek dat het bos omringde gegaan, maar durfde er niet over te springen. Er zat schrikdraad overheen. En het bos daarachter was ook heel gevaarlijk. Naar jaren nadenken heeft ze besloten: ze gaat er NU naar toe. NU gast ze het bos in. Samyo zei: "Nou, dan ga ik wel alleen, hoor. Grijsje geloofde er niets van. "Dat durf je niet, haha." Maar toen rende Samyo naar het bos omringd door hekken toe. Ze riep: "Ik ga nu echt!". Grijsje, een beetje bang, liep rustig achter haar aan. "Weet je het ècht zeker?".

Samyo sprong over het hek heen, maar haar staart bleef haken in het schrikdraad en werd geelectrocuteerd. Uit paniek klom Grijsje het hek op en probeerde haar staart uit het draad te krijgen. Hij kreeg een schok en viel naar voren, het bos in. Samyo kwam los en sprong ook het bos in. Samyo lachte: "Nu we er toch zijn, waarom ontdekken we het bos niet?" Grijsje was heel kwaad. Hij krabte Samyo uit woede. Samyo sprong weg, en ging een klein stuk uit de buurt van Grijsje. Ze keek hem boos aan. Grijsje rende opeens weg. Samyo schreeuwde: "KOM TERUG!" Maar Grijsje luisterde niet. Hij was heel boos. Samyo rende achter hem aan, maar raakte hem kwijt. Ze kon wel huilen. Dit was allemaal haar schuld... Straks gaat Grijsje nog dood!